maandag 22 oktober 2007

Een verhaaltje over de Cubanen

AH ja ik had nog een verhaaltje beloofd. We hebben het hier nog niet geschreven, maar we zijn ondertussen al twee keer moeten verhuizen. Bij aankomst kregen we ons tijdelijke huis te zien. Een keuken en badkamer voor onszelf, redelijk grote slaapkamer en gemeenschappelijke (die we delen met Alina en Enrique,hele vriendelijke mensen) patio en living. Enrique, de man des huizes, had een vergunning om een kamer te verhuren in ‘moneda nacional’ (aan cubanen dus), en niet in cubaanse dollars (aan toeristen dus). De eerste dag dat wij hier waren, ging hij naar het kantoor om het in orde te brengen. Cubaanse bureaucratie op zijn ergst echter was het woensdag NOG niet orde (de verantwoordelijke moest gewoon haar handtekening zetten en het geld van Enrique aanpakken). Het is echter een zwaar ‘misdrijf’ te verhuren aan toeristen met de vergunning die hij had. Het wordt gezien als roven van de staat, omdat de belasting voor die laatste vergunning veel hoger is als die voor de eerste. We werden dus tijdelijk ingeschreven in de casa van een vriend van hem, Carlos, die WEL de juiste vergunning had. Moest iemand iets vragen dan stonden onze spullen bij Enrique totdat het in orde gebracht was (resolver gebruiken ze hier vaak: de Cubaan moet de dingen ‘oplossen’) en logeerden we tot dan bij Carlos. Tegen de avond aan, na het eten, moesten we echter effectief verhuizen en al onze kleren en spullen verstoppen in de kast. Iemand uit de buurt had naar het bureau gebeld om te vertellen dat er in Calle Aleman 54, toeristen logeerden in een casa met een vergunning in mondeda nacional (op de buitengevel hangen mensen met een vergunning een bepaald symbool, dit voor moneda nacional is rood, dit voor cubaanse dollars is blauw). Die persoon vertelde erbij dat we zondag waren aangekomen en zelfs om hoe laat we die avond waren thuisgekomen. Straffe koek. Gelukkig was die man van het kantoor een vriend van Enrique en kon hij hem waarschuwen. Wij dus naar de casa van Carlos. Een gezin met twee kleine dochtertjes, Suzan (7 jaar) en Katarina (4 jaar). We praatten wat over de situatie en Carlos vertelde ons dat Enrique zelfs zijn huis kon verliezen en boetes kon krijgen tot 2000 dollar. Jaja zo is het communisme, ook al ben je van goede wil (Enrique was al drie dagen na elkaar bij die ambtenaar langsgegaan om te vragen van het ALSTUBLIEFT in orde te brengen) JUST is JUST. Die man die het kantoor belde om inlichtingen te verstrekken? tja zo gaat dat hier nu eenmaal. Carlos gaf aan dat dit de reden was dat ‘La Revolucion’ nu al bijna 50 jaar duurde. ‘El gobierno sabe todo!’ De regering weet ALLES! Waarom? Juist omdat de gewone mens van de straat voor het minste afwijkende dat hij ziet GRATIS de bevoegde instelling belt om inlichtingen te verschaffen. Zelfs als Enrique een vergunning voor cubaanse dollars had, dan zou het NOG kunnen zijn dat iemand gewoon belt om die informatie door te geven, ook al is alles WEL in orde. Het zijn, volgens Carlos, vooral de mensen die werken voor de regering die deze onbetaalde, vrijwillige taak voor hun rekening nemen. De ogen van het volk zijn dus de ogen van de staat en Fidel ziet en weet dus alles! Daarom duurt de Revolutie al zo lang. Het is ook een streven naar gelijkheid. Vier maanden toeristen in het huis van Enrique betekent KASSA KASSA en dat steekt de mensen zonder vergunning (want die krijg je niet zomaar) natuurlijk de ogen uit. Zo ben ik dan gekomen tot het verhaaltje of het mopje dat Carlos mij vertelde:
Jezus Christus daalt uit de hemel neer naar de Verenigde Staten. Hij ziet een man zitten die ongelukkig voor zich uit staart. ‘ Wat is er mijn beste man?’ vraagt Jezus Christus ‘Waarom kijkt u toch zo triest?’. ’Kijk eens naar al die mooie auto’s die mijn buren hebben, en kijk eens naar die van mij’ zegt de man. ‘Wat kan ik doen om u gelukkig te maken?’ vraagt Jezus. ‘Wel’ zegt de man,’ ik wil ook zo’n mooie auto als mijn buren’...POEF een nieuwe, blinkende auto voor de man. Vervolgens ziet Jezus in Frankrijk een andere man die er ook niet zo gelukkig uitziet en vraagt wederom ‘Wat is mis beste man, dat u zo triest bent en wat kan ik doen om u gelukkig te maken?’ ’Kijk eens naar mijn huis, en kijk eens naar dat van mijn buren, ik wil ook zo’n mooi huis’ ... POEF de man krijgt een even mooi huis als zijn buren. Nu komt Jezus in Cuba en hij ziet een man op de stoep zitten die triest voor zich uit staart. ‘Wat is er mis, beste man, dat u zo ongelukkig bent?’ vraagt Jezus nog een keer. ‘Ik heb geen geld (lees: dollars)’ zegt de man. ‘Ik kan geen nieuwe kleren kopen, en niets uit de winkels waar ik zou willen kunnen kopen (lees: winkels waar je met dollars moet betalen)’. ‘Wat kan ik dan voor u doen, mijn beste man, opdat u zich gelukkig zou voelen?’ vraagt Jezus, waarop de man antwoordt: ‘Neem mijn buur zijn verhuurvergunning af zodat hij gelijk is aan mij!!!!’

Dat was dus een heel typerend verhaaltje over de Cubaan. Ze zijn niet allemaal zo natuurlijk, maar ook niet alle Hollanders zijn gierig.

Groetjes en dikke kussen
Sophia en Virgenr

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Birger en Sophieke,

Super om jullie belevenissen ginder te kunnen volgen. Knappe foto's ook maarja dat kan ook niet anders met de reeds jaaaarenlange ervaring van Birger als fotograaf op menig feestje,...
Hier gaat alles zijn gewone gangetje. De veldcompetitie zit er op en volgende week (woensdag 31/10) vertrek ik naar Brno voor het WK. Gisteren kregen we de dagplanning en we moeten dus al om 4u30 (!) aan het bondsgebouw zijn...het zal dus erg rustig op de bus en het vliegtuig zijn. Nu vrijdag is het kwis op AKC. Birger, we zullen je missen in ons ploegje! We hebben dan ook maar één doel voor ogen: zo snel mogelijk 'ne solo' binnenhalen en de bijhorende pils ontvangen :-)

Amuseer jullie daar nog waanzinnig, ontdek de cultuur, de mensen, het eten,...en GENIET!!
Hasta la victoria siempre!

Jens

Anoniem zei

hai sophie en birger,Tof van al die verhalen te lezen en die mooie fotoos te zien!.Als ik kon ik zou onmiddellijk vertrekken richting cuba zeker als ik denk aan die warmte .Hier is het zo stillekes aan naar de winter aan't gaan met al vriestemperaturen 'snachts.Spijtig van die visums !maar in de plaats daarvan kunnen jullie cuba ontdekken en geniet vooral van de cubaanse sfeer,de zon ,de cuba libre en de mojito olé.Kusjes van het thuisfront .papa mama en ons praeseske

Kristaglam zei

Amai idd een hele boterham ! Ik herken keiveel fotos haha kei leuk! t is daar precies wel heel tof en warm?? en hier ist echt echt winter, zoals ons molleke triomfantelijk zegt omdat zij ook bijna naar de zon is! het enige waar ik niet jaloers op ben is dat jullie veel vieze papayas zullen moeten eten en drinken, bah! dat op een mojitikater is bad news!

Anoniem zei

Dag mannekes,

Echt super om al die verhalen te lezen en de fotos te bekijken. Zo te zien verveelde jullie in elk geval niet.
Hier is het koud... KOUD! Ik heb derjust een uur in de kou staan wachten op een stomme bus die uiteindelek ni kwam! K zou mij beter ook een half werkend brommerke aanschaffen.
Ik ga hier nog wa genieten van mijn laatste dagen als niet-werkende mens, want vanaf 1 november begint het voor mij ook, jeeij.

Dikke groeten en kussen, en geniet er maar me volle teugen van!
Nick
xxx

P.S. Een universiteit die sluit omda er geen elektriciteit is? Da mogen ze hier ook invoeren :-p

Anoniem zei

hallo
jullie zullen het daar wel leuk hebben hé!tot over lang
je neefje
LORIN

Anoniem zei

Hai Sophieke en Birger ;
Al die verhalen zijn echte kronieken , ik kijk al uit naar de volgende , vooral naar de foto's ; zo zijn we der ook een beetje bij , alleen is 't hier vééél kouder .
Allebei blond met blauwe ogen , kan niet anders dat elke cubaanse spion weet wat julie daar zo al uitspoken , vooral niet te veel wakker liggen over die bureaucratie
, drink maar eens een goeie Mojito op onze gezondheid en geniet van de zomer !!
Kussen uit Herentals

Anoniem zei

Hey lievekes
Jullie maken nogal is wa mee seg
wa voor een land is dat daar.Maar allee jullie laten het toch niet aan jullie hartje komen hé geniet maar goed want het is voorbij voordat je het weet(voor jullie toch)
Nog hele dikke kusje
Mis jullie
Gerda

Anoniem zei

Gegroet Kameraden

wat een avonturen maken jullie ginder mee zeg. Bij het zien van die foto's kreeg ik ook al zin om eens af te komen. Zeker nu de winter hier bijna in het land is. Ik heb zowaar m'n handschoenen al moeten bovenhalen. Gisteren was het quiz hier. Het was ons avondje niet. We kwamen niet verder dan de negende plaats. Vooral de joker op "Nederlandstalig" heeft ons pijn gedaan. Ge ziet dat we het niet zonder u kunnen he Birger. Straks is het dan Halloweenfeestje. Ik denk dat ik verkleed ga als griezelige kok. Kwestie van m'n oude kostuums wat te recycleren. Nu ga ik me maar eens deftig maken. Den Ilja en co voetballen vandaag in Merksem, dus ik ga ze eens bewonderen.
Amuseer u nog goed ginder vrienden. En tot schrijvens.

Kameraad Bert

Anoniem zei

Hey Sophie, hier Sarah (je achternicht). Je mama heeft me dit blogadres gegeven.Hetwas vandaag de begrafenis van tante nonneke. Het lijkt wel leuk daar in Cuba. Amuseer jullie nog en doe de groeten aan Birger. Dikke kus
Sarah